«Μια δημιουργική μέρα στη Γέργερη – πρόταση αξιοποίησης του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος»
Στο πλαίσιο του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που εκπόνησαν φέτος, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου Γέργερης:
- Ερεύνησαν α) το φυσικό περιβάλλον της Γέργερης (λίμνη – πηγές – δάσος), β) την ιστορία και τον πολιτισμό (βυζαντινές εκκλησίες και ιστορικές περιοχές), γ) τους ανθρώπους (παραδοσιακά επαγγέλματα – προϊόντα- έργα τέχνης)
- Διαπίστωσαν το ενδιαφέρον που παρουσιάζει τόσο το φυσικό όσο και το ανθρωπογενές περιβάλλον, αλλά και την έλλειψη προβολής και αξιοποίησης των δυνατοτήτων που υπάρχουν
- Πρότειναν μια βιωματική προσέγγιση και προσκάλεσαν μαθητικές ομάδες σε 2 ημερίδες εκδηλώσεων αφιερωμένες στη φύση και στις παραδόσεις
Συγκεκριμένα, στις 14 Μαϊου οι ομάδες του περιβαλλοντικού προγράμματος σε ρόλο οικοδεσπότη ξενάγησαν μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Αρχανών και την παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ Αρχανών-Ρούβα-Γουβών με βιωματικό τρόπο ως εξής:
Τους υποδέχτηκαν στη Λιμνοδεξαμενή της Γέργερης, ξεκίνησαν με ένα παιχνίδι γνωριμίας και ανακάλυψης των ενδημικών ειδών της Κρήτης, χωρίστηκαν σε ομάδες και εξερεύνησαν τη χλωρίδα, την πανίδα και την αξία του υγροβιότοπου για την περιοχή. Τέλος παρουσίασαν τα ευρήματά τους.
Στη συνέχεια μετά από μια διαδρομή στα σοκάκια του χωριού έκαναν μια στάση στην πηγή Φουντάνα που στο παρελθόν τροφοδοτούσε γύρω στους 27 νερόμυλους. Κατέληξαν στο Μεσακό νερόμυλο-ελαιόμυλο, όπου παρουσίασαν τη λειτουργία του μύλου και του ελαιοπιεστηρίου και εξήγησαν την ιστορική, οικονομική και πολιτιστική αξίας του.
Τέλος, τραγούδησαν με παραδοσιακή ασκομαντούρα το τραγούδι του μύλου.
Τέλος, τραγούδησαν με παραδοσιακή ασκομαντούρα το τραγούδι του μύλου.
Περιηγήθηκαν στο Ανοιχτό Μουσείο Ελιάς κα παρατήρησαν τα ανακατασκευασμένα ελαιοτριβεία και πιεστήρια από τη Μινωική εποχή μέχρι το 19ο αιώνα.
Φτάνοντας στη Μάη Βρύση, δροσίστηκαν, γεύτηκαν φρέσκο ντόπιο παγωτό και απόλαυσαν τους ήχους της κρητικής παραδοσιακής μουσικής από μαθητές του Γυμνασίου Γέργερης.
Στη συνέχεια ξενάγησαν τους μαθητές στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (στο χώρο του Γυμνασίου ) που ιδρύθηκε το 1996. Στις δυο διαμορφωμένες αίθουσες παρατήρησαν
- πετρώματα απολιθώματα από το γεωλογικό παρελθόν μας
- βιομηχανική υλικά και κλιματολογικά στοιχεία για την Κρήτη
- χαρακτηριστικά δείγματα από τη χλωρίδα και πανίδα του Δάσους του Ρούβα και της ευρύτερης περιοχής
Επιπλέον, στον υπαίθριο χώρο του σχολείου ντόπιοι καλλιτέχνες έστησαν τα εργαστήρια τους,φιλοτέχνησαν γλυπτά από ξύλο, πέτρα και πηλό, έπλεξαν καλάθια και σκάλισαν την παραδοσιακή ασκομαντούρα, εξηγώντας μας τα μυστικά της τέχνης τους και συμβουλεύοντας μας να μην ξεχνάμε τις παραδόσεις μας.
Παράλληλα, οι μαθητές και οι μαθήτριες ζύμωσαν με τη βοήθεια των γιαγιάδων ψωμί και μακαρόνια για να θυμηθούμε τα παλιά και να απολαύσουμε όλοι μαζί παραδοσιακές γεύσεις.
Οι μαθητές και οι μαθήτριές του Γυμνασίου Γέργερης θα θεωρούσαν πετυχημένη την προσπάθεια τους εάν η πρόταση αυτή συνεχιζόταν και καθιερωνόταν. Συγκεκριμένα, προτείνουν μια φορά το μήνα από το Μάρτιο ως τον Οκτώβριο ομάδες νέων του χωριού σε συνεργασία με τοπικούς φορείς να υποδέχονται και να ξεναγούν κάθε επισκέπτη που θέλει να ζήσει μια διαφορετική μέρα κοντά στη φύση και τις παραδόσεις.
Στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα μετείχαν 35 μαθητές, ενεπλάκη όμως ουσιαστικά όλο το σχολείο σε υποστηρικτικό ρόλο, καθώς το πρόγραμμα εκτός από τις παραπάνω δράσεις προβλέπει τη συλλογή υλικού για την έκδοση τουριστικού φυλλαδίου για την περιοχή της Γέργερης με την συμπαράσταση του Δήμου Γόρτυνας, του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης και σε συνεργασία με το ΚΠΕ Αρχανών – Ρούβα – Γουβών.
Υπεύθυνες καθηγήτριες
Ελευθερία Τζωρτζάκη
Ελένη Δασκαλογιαννάκη
Όλγα Γρηγόρα
Άρθρο